.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
روسيه:قراردادهای فیمابین شوروی و ایران درباره خزر هنوز هم اعتبار دارند
روسيه:قراردادهای فیمابین شوروی و ایران درباره خزر هنوز هم اعتبار دارند

نماینده ویژه وزارت خارجه روسیه اعلام کرد تا زمانی که کنوانسیون جدید درباره وضعیت حقوقی دریای خزر تنظیم نشده است، روسیه قراردادهای اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی با ایران درباره دریای خزر را که در سال های 1921 و 1940 منعقد شده بودند، ملاک عمل قرار خواهد داد .

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر "الکساندر گولوین" Alexander Golovin سفیر ویژه وزارت امور خارجه روسیه که ریاست هیئت این کشور را در نشست گروه ویژه تنظیم کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر در نشست روزهای 15 و 16 آوریل در تهران بر عهده داشت به ریانووستی گفت: "موضع روسیه چنین است که تا زمانی که ما کنوانسیون جدید را تنظیم نکرده ایم و آن به اجرا درنیامده است، قراردادهای ایران-شوروی اعتبار خود را حفظ می کنند".

به گفته این دیپلمات روس، دقیقاً به همین دلیل نیز روسیه رژیم ها، مناطق و مرزهایی که بطور یکجانبه در دریای خزر مقرر شده اند را برسمیت نمی شناسد.

گولوین اظهار داشت: ما معتقدیم که خزر، دریایی خاص و بسته است که درباره آن استفاده خودکار از قوانین بین المللی دریایی ممکن نیست و نمی توان بطور خودکار در آن محدوده های آبی در 12 مایلی، مناطق ساحلی، مناطق ماهیگیری و اقتصادی و غیره را مقرر کرد. تمامی کشورهای حاشیه دریای خزر باید (مقرراتی) ویژه این دریا تنظیم کنند. برای همین نشست تهران برگزار شد.

گفتنی است که بیست و دومین اجلاس گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در سطح معاونان وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر که 27 فروردین آغاز شده بود روز گذشته(28 فروردین) در تهران پایان یافت و کشورهای شرکت کننده در بیانیه ای آن را موفق ارزیابی کردند.

رئیس هیئت روسیه همچنین خاطر نشان نمود که در دومین اجلاس سران در تهران تصمیم گرفته شد که دیدار وزرای امور خارجه کشورهای ساحلی خزر دو بار در سال برگزار شود و افزود که متاسفانه از برگزاری دومین اجلاس سران در تهران که روز 16 اکتبر سال گذشته برگزار شد، شش ماه گذشته و تنها اکنون نمایندگان کشورها دیدار می کنند و از این رو نمی توان گفت که چه زمانی مطالب کافی برای دیدار وزرای امور خارجه فراهم خواهد شد.

گولوین گفت که تا برگزاری اجلاس سوم سران کشورهای حاشیه خزر که سال جاری در باکو خواهد بود، دیدار وزرای خارجه بطور حتم برگزار خواهد شد، اما به گفته وی برای برگزاری آن نیاز به آماده سازی مطالب لازم می باشد و به همین دلیل نیز باید پویاتر عمل کرد.


دیپلمات روسی خاطر نشان ساخت که به محض آماده شدن کنوانسیون وضعیت حقوقی دریای خزر، روزنه های بیشتری برای دستیابی به توافق در عرصه های ویژه از جمله کشتیرانی، حفاظت و بهره برداری از منابع زیستی، آب و هواشناسی و سایر زمینه ها گشوده خواهد شد.

وی همچنین اطلاع داد که پروتکل هایی الحاقی برای کنوانسیون تهران در رابطه با حفاظت از محیط زیست این دریا آماده می شوند، چرا که کنوانسیون یادشده الزام آور نیست و برای اینکه تعهدات مشخص طرفین و حقوق آنها درج شود، باید پروتکل هایی الحاقی تدوین کرد.

علاوه بر این به گفته وی، روسای جمهور توافق کرده اند که بطور جداگانه مسائل مربوط به امنیت و مبارزه با تهدیدات جدید و چالش ها در خزر را بررسی کنند. در اجلاس سران در تهران تصمیم گرفته شد که در آینده ای نزدیک در باکو دیداری کارشناسی در این رابطه برگزار شود.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.107 seconds.